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 投稿者:管理人  投稿日:2011年 2月25日(金)22時50分38秒
返信・引用
  サービス期間は(ry  
 

スクエニは次から本気出す・・・かもしれない

 投稿者:あっきち  投稿日:2010年 5月 7日(金)21時17分28秒
返信・引用 編集済
  2ヶ月くらい前からFF13をちょこちょこやってるんですが、中盤までやった感想を。
そういや12のときもここでレビュー書いたな。相当長いです。

『グラフィック』(10点)
ゲーム史上最高の、っていうのは毎度のことだけど今回は特に凄い。
個人的に8以来のインパクト。プリレンダムービーはもちろん、
リアルタイムムービーから普通の移動マップまで恐ろしく滑らかに作りこまれている。
デザインはSF過ぎて、12の方が好みだったけど。正直これだけでも買う価値はあると思う。

『サウンド』(7点)
別にそんな重視しない部分ではありますが、前作みたいな棒読み声優もいないしいいんでないかな。
主題歌はまだまともに流れてないので保留。
テキストにあるセリフはムービー以外も全部声付きと徹底しているので
フィールド上で仲間やモブキャラがしゃべりまくり。5.1ch対応で臨場感も高い。
例○フィールド上のモブキャラに近づくとボタン押さなくても会話が聞こえてくる
○右横を通りすぎると、左から後ろへ抜けていくように段々声が小さくなって消える
・・・あんま重要じゃないとこに力入れすぎ

『戦闘』(6点)
従来のRPGとは一線を画してますが、これはこれで面白い。
半自動の戦闘システム、FFはオンラインの11からこの路線をずっと進めてるな。
何度全滅してもコンテニュー出来、一戦終わるごとに全回復する仕様は、
一度は死ぬこと前提で作っていることを考えると必要なことだとは思う。
作戦を練り直すことで、さっきは歯が立たなかった相手に能力値が上がらなくても
勝てるようになるのも面白い。でもおかげで戦闘での作業感が増している。
それにやっぱ慌ただしいんだよね。

あと、武器改造がムチャクチャ面倒。同じ効果のある改造アイテムが何十種類と
あるけど完全に無意味。ここだけちょっとだけ攻略サイト見ました。考えた奴は頭おかしい。

『フィールド』(5点)
途中まで一本道です。比喩じゃなくて本当に。たまに二手に分かれてると
「ああ、こっちの曲がってる方はちょっと行くと宝箱だな」とすぐ分かる。
ボタン一つでマップ表示でき、セーブポイント(以下SP)・進むべき進行方向・到達するとイベントが起きる
場所その他諸々が分かりやすく確認できる。街の概念はなく、セーブポイントが武器屋と道具屋を兼ねている。

全滅してもやり直せるのでコマ目にセーブする必要はないんだけど
5分間隔でSPが現れる。中ボス戦になる場所近くに来ると仲間が「何か嫌な予感がするぜ」
とか親切に言ってくれる。もちろん手前にはSP。すごく・・・ゆとり仕様です。

以上のことにより冒険してる感皆無・作業感バリバリ。
まあ迷わないのはありがたいし、画面はものすごく綺麗だし
やってる分にストレス感じないのはいいところかな。前半もネットで言われてるほどダメとは思わなかった。

そして中盤から自由に動けるようになる。
今作はランダムエンカウントではなく、流行りのシンボルエンカウントなんですが
だだっ広いマップに放り出されて周り見渡すと、
いきなり体長30倍くらいはあるんじゃないかという怪獣みたいなのが草原ズシンズシン歩いててマジびびる。
実際に戦っちゃうと瞬殺されるんだけど、こういう進行順に敵が強くなるとは限らないってのはいいと思う。

『シナリオ』(5点)
あくまで途中までの評価ですが。「飼われていることに気づいた主人公たちが人類の上位存在に
反旗を翻すって」いうメインテーマはいいんだけどねー、脚本がダメ。

特に進行が(主人公たちではなくシナリオ製作者にとっての)ご都合主義という点。
例えば仲間の一人にFF7のティファのように、他のメンバーが知らない事実を伏せてるキャラがいるんだけど
別にそれほど隠す必要性がないのに、タイミングを逃したり何となく言い出せなかったりで
中盤まで発覚しない。その為に色々なイベントが起きるわけなんだが、やってて違和感アリアリ。
↓に続く

『キャラクター』(5点)
個々の行動にあんまし共感できない。多分後半成長したことを現す為にわざとやってるんだろうけど、
前半特にひどい。前述のご都合主義の弊害で、そのキャラクターがそんな言動はしないだろうって場面が多々ある。
ピンク髪主人公とか最初は「ねーよw」とか思ってたけど、この人がまだ一番まともでした。
だから良さげなセリフを言っても薄っぺらく感じてしまう。
ベタな展開もそこまでの持ってき方次第でいいものになると思うのですが。

・その他
メニュー画面の膨大な用語集でシナリオや世界観の補完をするのはまあ許せる。
(劇中でちゃんと語れよとは思うけど)でも人物紹介でウソ載ってるのはどうなのよ。
「自分は~と語る青年」ならいいけど「~な青年」だったら事実じゃなきゃマズイだろう。

あとこれは俺だけかもしれないけど、作中で時間の経過が明示されてないとイマイチ入り込めない。
「あれからどれくらい経ったと思ってるんだ!?」とか言われても、こっちが聞きてーよって感じです。
まあこれはFFに限らず、ほとんどのRPGであることだけどね。

『総評』(60点)
言われてるほどひどくはない。実際クリアした人のレビュー見るとこのくらいの点数みたいだし。
FFのナンバリングってことと、ばっさり切ってる要素が多すぎて
コアユーザーもライトユーザーもついていけない人間続出なのが、批判されてる主要因かと思う。
業界最高クラスの金と技術と時間をつぎ込んでなぜこんなイロモノを・・。

俺はそれなりに楽しんでやってます。こういうゲームだと割り切れば結構面白いよ。
しかしこれ、最初から予定してたスピンアウト作ほんとに作るのかな・・。
 

カプコンの本気をみた

 投稿者:管理人  投稿日:2010年 5月 4日(火)22時58分5秒
返信・引用
  最近発売されたスーパーストリートファイター4(PS3版)を買ってみました。
http://www.nicovideo.jp/watch/sm10534374
このゲームすごいわ。
少なくとも今まで買った格ゲーの中ではぶっちぎりのNo.1ソフトですね。
オンラインまわりが特に素晴らしい。

・ロード極小
・オンラインラグなし
・オンライン対戦を自動でログとってくれるので見直せる
・他人同士のオンライン対戦を観戦できる

スパイクは見習ったほうがいいよ。まじで。
 

Zeroの友人Zosoが選ぶベストコンボ

 投稿者:管理人  投稿日:2010年 2月28日(日)01時57分50秒
返信・引用
  http://www.nicovideo.jp/watch/sm1025816


Hello Jey
At 3:30 this video shows the best combo I've seen from you OR from anyone to a human player.
Did you stop playing Sparking Neo? Because I really miss your videos.
-Zoso

Hello Zoso
Thank you for praising it. It is busy recently, and is not possible to play easily.
However, I want to up-load it again if there is demand. Please wait patiently.
-Jey

Hello Jey
I don't think there is going to be more demand. The most well-known players are really above average,
but there are tons better than them. Vids of T2 after 2007 are not very popular, so... It's kinda hard to expect more videos if you want that condition.
Anyway, I'm glad you somehow still play.
-Zoso
 

初めてですよ…ここまで私を英語漬けにしたおバカさん達は…

 投稿者:管理人  投稿日:2010年 2月28日(日)01時43分39秒
返信・引用
  Hello Zero

I'm sorry for delaying in answering.

It has not understood at how much level to say when saying that you will take account to the detail.
However, when I read your this sentences, it has been understood. It is wonderful.

Nobody might understand the meaning of the action that we are doing too much also in Japan.
This is not understood if not fighting against human. (not CPU)
It is wonderful to make public bringing the knowledge that you obtained together in shape.
I am honored to put my name. As a result, it prays that the number of those who understand wonderful of this game even a little increases,
and the number of players increase.

Thank you.
 

だから日本語でおk・・・

 投稿者:管理人  投稿日:2010年 1月16日(土)16時47分54秒
返信・引用
  Hello Jey

I pay very close attention to detail. Which is why I don't understand that your videos are not as popular as M201985 or Spralwers when in fact, you fight better than either of them.
They are the biggest Tenkaichi names on youtube... but their skills are far less advanced. So I thought you'd like to know, I recognize your skills.

I've been playing Tenkaichi 2 since it was released. I practiced all the time and played my friends constantly. Though I had access to a computer, I never owned my own. So anytime I came up with a new technique, I could only talk about it. I could never create videos or write a guide. Since the name "ZeroAnnihilated" wasn't a big name at all, everyone ignored what I had to say. Then in 2008 I got a computer and created a Tenkaichi 2 guide. Then everyone started listening to what I have to say.

A lot of people who create good strategies don't like to share with the public. However, I do. That is why I created the guide in the first place. Since the guide is in English, I don't know exactly how well you'll be able to understand it but it seems you don't have a problem understanding me now. I'll send it to you at the end of this message.

When I said I recognize the skills, I mean that. Not just the side movement following the "lift strike" but other hidden ones as well. For instance:

-You use ascend and descend a lot when fighting. Experts don't even use that very much which is their mistake. I use it a lot so I notice it easily when I see you fighting.

-You use a lot of charged Ki Blasts to "split up your attacks". Once again, no one else uses that tactic.

-I noticed in one of your videos when use Piccolo, catch your opponents back and use R2 to cancel your combo in order to use a Blast 1. I've been using this concept for years. My entire fighting style branches from this so I understand the power.

-You also used a ki blast to break out of the "step-in" proximity. Allowing for instant dashing or ascending/descending without hopping up/down/left/right/stepping in.

Everything that I noticed in your videos that I didn't already know about... I added to the FAQ. At the bottom, under the section "Special Thanks To" is your name and what was contributed.

Let me know what you think.

http://www.gamefaqs.com/console/ps2/file/932683/53346

I'll also send you a video of my 1st tutorial. There are 3 in total and I'll be creating 1 more before I'm done with Tenkaichi 2.

Thank you very much for your time.

-ZeroAnnihilated



ピッコロのラッシュからのR2キャンセル怪光線を理解してる外人がいたとは…
アメリカンなめてたわw
けどその下に書いてある文は何言ってんの?
-You also used a ki blast to break out of the "step-in" proximity. Allowing for instant dashing or ascending/descending without hopping up/down/left/right/stepping in.


俺あんま英語できないって書いただろ…
 

フリーザもまだまだ甘い・・・

 投稿者:管理人  投稿日:2010年 1月16日(土)00時47分3秒
返信・引用
  Hello Zero

Thank you for praising it. You like this game.
I am glad to notice a detailed technique.
I think that it seems to be able to speak this game with you even how long.
Actually, there are a lot of techniques for not appearing on the surface.
I want to tell it. However, I cannot satisfactorily tell it because I am not so well versed in English. It is regrettable.
I will answer your two questions this time for the time being.

A)Of course, it is OK.
B)It is so. It is only it.

When the skill of getting around the opponent after the lift strike is read that the other party inputs ↑+○, it is very effective.
Because other party's back can be taken. In this game, damage from the back is 1.5 times.
Moreover, an effective defense means is limited."Blocking" cannot be done back.

In the issue, I think that it is a secret how to take other party's back for victory of this game.

Thank you.
 

私のTOEICの点は300です

 投稿者:あっきち  投稿日:2010年 1月11日(月)00時56分34秒
返信・引用
  こんにちは、Jey
まず初めに、Tenkaichi2(日本のSparking!Neo)の素晴らしいプレイ動画を見せてくれてありがとう。僕の名前はZero。もう長いことTenkaichi2をやってきたけど、オンライン環境を手にいれたのは2008年からなんだ。僕はゲームをする時間を通して、実に様々なテクニックに出くわした。やっていくにつれ自分で見つけたいくつかのもの、それと僕が他のプレイヤーから学んだことだ。そして、僕が手にした成果はduely(詳細不明。どこかのSNSのことか?)において評価を得ることが出来た。今までに、3つの攻略集を作り、これは全部GameFaqs.com(恐らくここhttp://www.gamefaqs.com/console/ps2/home/932683.html)の僕のFAQにある。僕は「3番目の攻略集が完成形だろう、あとはアップデートのためにちょっとした情報を更新する程度だ」とみんなに言った。でも、最近少し考えが変ってきた。僕は攻略集をもう一つ追加するつもりだ。以前・・確か1年くらい前だったかな、君のアップした動画を見たよ。そして、とても感動したことを覚えている。でも、僕はみんなの役に立つような細かい動きに、十分に注意を払えてはいなかったみたいだ。友だちのZoso9391は、リフトストライクの後、迂回して相手の背後に回るテクに注目するよう僕に言った。これは非常に使える戦法に見える、そしてそれを攻略集に追加したいと思っている。

A)僕がこのテクを攻略集に追加することを許可してもらえるだろうか?
B)このときの操作は単に左/右押しだけ?それとも同時に何か別の操作をしているの?

僕はゲームにおける技能を一通りマスターしているので、もし何か複雑な操作があったとしても理解出来ると思う。僕は確信している、僕のちょっとした疑問、それこそ当初は見落としていたような些細な戦術でも、それは君が費やした膨大なプレイ時間の結果であると。僕は君のアップした試合を次々に見ている。そしてそれもほとんど見終えた。 もう一度言わせてくれ、僕は君の技能のレベルにとても感動している。君はYoutubeでもっと評価されるべきだ。知られざる才能がここに在ることを、とにかく多くの人に知って欲しいと願っている。

もし攻略法の掲載を認めないということであれば、その意思を尊重したいと思う。恨むようなことはしないよ。しばらく考えて、どちらにしても知らせて欲しい。
それでは。
 

オラに力を・・・

 投稿者:管理人  投稿日:2010年 1月10日(日)15時18分39秒
返信・引用
  なんか外人からNEO動画に関して長文が届いたんだけど…
だれか何言ってんのか分かりやすく教えてくれ…


Hello Jey
First off, I'd like to say thank you for your marvelous display of Tenkaichi 2 talents. My name is Zero, I've been in the Tenkaichi 2 game for quite some time but didn't get online until late 2008. Through my time of playing the game, I came across a lot of different techniques. Some I came up with myself, others I pioneered from others. However, anything I learned from others was credited duely. So far, I have created 3 tutorials. Everything I've put in these tutorials are also in my FAQ at GameFaqs.com. I told everyone that my 3rd tutorial would be my last and I would just simply continue to add details to the FAQ for updates. However, recently I've taken a bit of a change in mindset. I'm going to bring up one last tutorial. I saw your videos a long time ago... about a year or so. And I was very impressed. However, I didn't pay close enough attention to some of the details that could really help people. My friend Zoso9391 brought my attention to the skill of getting around the opponent after the lift strike. This seems like a very useful tactic and I would like to add it to the tutorial.

A) Would you permit me to add this to my tutorial?
B) In the skill I mentioned, do you simply press left/right or is there more to it?

I'm very well informed about most skills in the game so you won't confuse me if it is in fact more detailed than simply pressing left/right. I'm sure it's been a long time since you've played the game but I doubt simple tactics like this slip the mind. I've been watching your matches one right after the other. I'm about half way through. Once again, I'm very impressed with the level of your skill. You are truely underrated in the world of Youtube. If anything at all, I want you to know that the skill has not gone unnoticed.

It would be an honor if you helped me out, but if you decide not to... it won't hurt my feelings. Just write back and let me know either way please. Thank you very much.
 

なるほどGANTANじゃねーの

 投稿者:あっきち  投稿日:2010年 1月 1日(金)21時36分8秒
返信・引用
  妹とメシ食った以外、年末から正月にかけて何一つ予定がありません。
昨日は朝9時以降誰とも話さず、紅白を部屋で5時間ずっと見てました。
皆さん、よいお年を/
 

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